Kirjautumalla pääset käyttämään sähköauton latausaseman, aurinkosähkön sekä tie- ja katuvalaistuksen valintatyökaluja!
Asiantuntija vastaa: Sähköautojen kotilatauslaitteet
Investoidaanko kotilatauslaitteisiin tarpeeksi sähköautojen määrän kasvuun nähden, asiantuntija Jarmo Raninen STK-liitosta?
1. Tarvitaanko sähköautojen kotilatauspisteitä lisää?
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien määrä on tukevassa kasvussa. Vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä rekisteröitiin esimerkiksi täyssähköautoja peräti 56 prosenttia ensirekisteröinneistä eli 8 120 autoa. Latauspisteitä tarvitaan siis lisää.
Usein auto seisoo kotona noin 6–10 tuntia vuorokaudesta, ja toimivin lataus toteutetaan silloin. Työpaikoilla on tyypillisesti vastaava tilanne. Latausmahdollisuuksia tarvitaan siis lisää molempiin paikkoihin. Työpaikkalataus lisää kiinnostusta sähköautoon vaihtamiseen esimerkiksi kerrostalossa ja kaupungin keskustassa asuvien keskuudessa.
Työpaikkalataus lisää kiinnostusta sähköautoon vaihtamiseen esimerkiksi kerrostalossa ja kaupungin keskustassa asuvien keskuudessa.
2. Minkä tehoisia latauslaitteita myydään eniten kotilataukseen?
Kotilatauksen suosituimmat teholuokat ovat 11 kW ja 22 kW. Ladattaville hybrideille soveltuvat myös pienemmät tehot. Useissa latauslaitteissa on alennuskytkin, jolla teho voidaan sovittaa pienemmäksi. Laitteiden hintaero on melko pieni, joten varautuminen tehokkaampaan lataukseen voi kannattaa.
Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 11 kW:n tehoisten myyntimäärä kasvoi 1,57 %. Peruslatauksen pienimmän teholuokan (3,7 kW) laitteiden myynti vähentyi eniten, ja 22 kW -tehoisiakin myytiin reilut 50 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden alussa.
3. Miltä investointitahti näyttää tällä hetkellä?
Investointitahti on hidastunut yleisen hinta- ja korkotason noususta johtuen. Se on nähtävissä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn avointen tukihakemusten tilastosta. Sähköautokannan tarve ja kasvu olisi suurempi.
Asumiskustannusten nousu on vaikuttanut taloyhtiöiden investointihalukkuuteen, mahdollinen korjausrakentaminen kohdistetaan usein vain välttämättömimpiin töihin, kuten talotekniikan uusimiseen ja energiatehokkuutta parantaviin remontteihin.
4. Mitä taloyhtiöiden kannattaisi nyt tehdä?
Taloyhtiöiden kannattaisi nyt varmistaa osansa ARAn investointituista. Kotilatausta tullaan aina tarvitsemaan, vaikka julkinen latausinfrakin etenee. Latauslaitteiden ja niitä ohjaavien latausjärjestelmien tulisi olla käytettävissä kaikkialla, missä autoja toistuvasti pysäköidään. Suomessa on käytettävissä päästötöntä kotimaista sähköä ja älykästä latausta, joten edellytykset sekä henkilö- että raskaan liikenteen sähköistymiselle – ja samalla päästövähennyksille – ovat erinomaiset. ARAn tuki on niin merkittävä, että se kannattaa hyödyntää jo infran rakentamiseen tulevaisuutta varten.
Kuka? Jarmo Raninen, Asiantuntija, Koulutus-, tuotetieto- ja tilastopalvelut
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry, STK-Tietopalvelut Oy_
Juttu julkaistu Onninen-lehdessä 3/23
Teksti: Timo Toiviainen
Kuva: Miika Kainu