Sähköpyöräjakelu käynnistyi kantakaupungissa – pikkupaketit työmaille ketterästi ja nopeasti
10.07.2020 06.00
Osa Onnisen asiakkaiden tilauksista jaetaan Helsingin kantakaupungissa tänä kesänä sähköavusteisella rahtipyörällä. Onnisen yhdessä logistiikkakumppani DB Schenkerin kanssa toteuttama sähköpyöräjakelu toimii vilkkaassa kaupunkiympäristössä ketterästi ja ennen kaikkea ekologisesti.
Jo kolmatta kesää Helsingin kaduilla huristeleva DB Schenkerin sähköpyörä toimittaa paketteja nyt ensimmäistä kertaa yhteistyössä Onnisen kanssa. Pyöriä operoi Helsingissä tänä kesänä kaksi. Toinen kuljettaa lähetyksiä Pasilan Onninen Express ja K-Rauta PRO -täsmätoimitusterminaalista käsin, toisen pyörän terminaali taas sijaitsee Marian sairaalan CityHUB-keskuksessa.
Sähköpyörä pyrkii ratkaisemaan kaupunkilogistiikan ongelmia. Pyörä toimii kätevästi ahtaillakin kaduilla ja vilkkaassa kaupunkiliikenteessä. Jalkakäytävillä sillä ei saa ajaa, mutta kevyen liikenteen väylillä pyörä on ketterä ja nopea tapa kuljettaa paketteja. Sähköpyörä on jakeluautoon verrattuna myös ympäristöystävällinen vaihtoehto.
– Yhteistyön taustalla oli ennen kaikkea halumme keksiä uusia tapoja vaikuttaa logistiikan hiilijalanjälkeen. Tiesimme, että DB Schenker on toimittanut paketteja sähköpyörällä jo aiempina kesinä. Totesimme, että tätähän voitaisiin tehdä yhdessä, kertoo Onnisen kuljetuspäällikkö Samuli Pohjonen.
Akkujen avulla toimitus on kevyttä ja nopeaa
Paketit kuljetetaan yritysasiakkaille Velove Armadillo -rahtipyörällä, johon on kiinnitetty kuljetuskontti. Sähköpyörässä on avustimina kaksi akkua, joista toinen on käytössä ja toinen varalla. Jos kumpikin akku lakkaisi jostain syystä toimimasta, ei kuljettaja kuitenkaan jäisi pulaan: ilman akkuja pyörä toimii tavallisena polkupyöränä.
Pyörän kuljetuskapasiteetti on 150–200 kiloa, joten se sopii erityisesti pienempien tilausten kuljetukseen. Vaikka pakettien kuljetus tapahtuu auton sijaan polkuvoimin, ei toimitusaika kuitenkaan pitene. Edellispäivänä tehty tilaus siirtyy toimitukseen heti seuraavana työpäivänä, ja jopa 25–30 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpyörä kuljettaa pyöräkuljetukseen soveltuvat paketit ripeästi perille.
Vaikka sähköavusteinen polkupyörä on suhteellisen kevyt ajettava, vaatii se silti polkijaltaan hyvää fyysistä kuntoa. Ajamisen lisäksi on jaksettava myös kantaa ja kuljettaa paketteja oikeille oville. DB Schenkerin nouto- ja jakelukuljetuksista Suomessa vastaava Petri Sinkko kertoo, että tänä kesänä sähköpyöriä ajavat Sakari ja Samuli, DB Schenkerin kesäksi rekrytoimat sähköpyöräkuljettajat.
– He ovat myös supliikkeja kavereita. Luonnollisesti jakelupyörä herättää katukuvassa ihmetystä ja kysymyksiä, joten on hyvä, että lähetit jaksavat vastailla ihmisten kysymyksiin ja kertoa, mistä on kysymys. Se on samalla eräänlaista pr-työtä, Sinkko toteaa.
Tavoitteena ympärivuotinen jakelu
Onnisen asiakkaiden tilauksia toimittava sähköpyörä pääsee yöksi lataukseen Pasilan Onninen Expressin tiloihin. Toisen sähköpyörän tukikohtana taas toimii Marian sairaalan edustalla sijaitseva CityHUB-keskus. Keskus on osa Helsingin kaupungin SMUD-logistiikkahanketta, jonka avulla kaupunki haluaa tukea energiatehokkaita ja ekologisia jakeluita. CityHUB-keskuksessa toimii latauskonttien lisäksi lähijakeluterminaali, jota käyttää DB Schenkerin lisäksi moni muukin rahtipyörätoimija. Tarkoituksena on yhdessä kehittää päästötöntä pyöräjakelua ja kerätä oppia pyöräjakelun mahdollisuuksista.
Sähköpyörä toimii tilausten vaihtoehtoisena toimitusmuotona ainakin elokuun loppuun asti. Jos kesäkausi näyttää onnistuneen hyvin, on pyörien tulevaisuus kuitenkin valoisa.
– Tarkoituksenamme on kehittää sähköpyöräjakelua myös talviolosuhteisiin sopivaksi. Norjassa rahtipyörämme toimivat jo nyt ympäri vuoden. Selvitämme, voisiko sama onnistua myös Suomessa, Sinkko summaa.
DB Schenker ja sähköpyöräjakelu
- DB Schenker kuljettaa kesällä osan Onnisen tilauksista sähköpyörällä Helsingin alueella.
- Tarkoituksena on vähentää jakeluliikenteen päästöjä sekä tarjota ratkaisuja kaupunkilogistiikan ongelmiin, kuten ahtailla kaduilla ja ruuhkissa ajoon.
- Jakelu tapahtuu sähköavusteisella Velove Armadillo -rahtipyörällä, jossa on kaksi akkua ja kuljetuskontti.
- Aktiivinen kokeilujakso kestää elokuun loppuun, mutta pyörien käyttömahdollisuuksia myös talviaikaan suunnitellaan jo.