LATAUSASEMAKESKUS AHMA LK16412X
Latauskeskukset ovat seinälle asennettavia sähkökeskuksia, joissa on huomioitu latauskeskusstandardin tarpeet ja vaatimukset. Lämpenemän hallinta on sähköauton latauksessa erityisen tärkeää, joten UTUn latauskeskuksissa on aina komponenttikohtaiset tuuletusvälit ja kenttäkohtainen tuuletus. Kotelointiluokka on tuulettuvan rakenteen myötä IP31, joka voidaan korottaa IP34 asti, asentamalla keskuksen päälle suojakaappi (soveltuva suojakaappi LKS890 snro 3426356).
Latauskeskus Ahma LK16412X ominaisuudet- Nimellisvirta 160A (valittavissa 100A / 125A / 160A)
- Lähdöt 12kpl MCN340E (Hager johdonsuojakatkaisija C-käyrä 40A, 3-nap.)
- Syötössä kompaktikatkaisija HHT160DR aukiohjauskelalla (Hager H3+)
- Verkkoanalysaattori ModBus-tiedonsiirtoväylällä (Circutor CVM-C11)
- Syöttöliittimet HYT005H (Al/Cu 50-185mm²)
- Latauslähdöille Al/Cu-vaihtoliittimet 2,5-35mm²
Sähköauton latauksessa keskuksen lähtökomponentit toimivat usein lähellä nimellisvirtaa, joten lämpenemän hallinta on keskuksen elinkaaren kannalta erittäin tärkeää.
Keskuksessa huomioitu latauskuorman mukaiset lämpenemänhallinnan tarpeet:- kenttäkohtainen tuuletus
- latauslähdöissä ilmavälit
- lämpö-hätä-seis -toiminto
Latauslähtöjen tasoituskerroin 1 (latauskeskusstandardin vaatimuksen mukaisesti).
Latauskeskuksessa on DIN-kiskokohtainen anturointi, jolla on toteutettu valmius dynaamiseen lämpenemähallintaan. Liitettäessä keskus eParking-taustajärjestelmään, latauskeskus voi hallita latauskuormaa dynaamisesti lähtökomponenttien lämpenemän perusteella.
ElinkaarihallintaKeskuksessa on varauksena laitetila kuormanhallinnan laitteille. Kuormanhallinnan tila on yleinen laitetila, johon voi asentaa mitä tahansa laitteita. Laitetilassa varaus eTolppa-järjestelmän kuormanhallintalaitteelle (eG) monitasoista kuormanhallintaa varten. Kun eTolppa-järjestelmän kuormanhallintalaite asennetaan keskukseen, ei tarvita erillistä yhteyslaitetta latausasemissa.
Mikäli keskuksen elinkaaren aikana lämpö-hätä-seis -toiminto katkaisee sähkönsyöttöä toistuvasti, on hyvä harkita dynaamisen lämpenemänhallinnan käyttöönottoa. Toiminnossa taustajärjestelmä pystyy rajoittamaan latausasemien kuormaa portaattomasti lähtökomponenttien lämpenemän perusteella.
Keskuksessa on varaus yliaaltosuodattimelle. Verkkoanalysaattorilla voidaan seurata harmonisten yliaaltojen kehittymistä, ja jälkikäteen on mahdollista helposti liittää keskukseen yliaaltosuodatin. Analysaattoriin on mahdollista lisätä hälytyksiä tähän liittyen.
Keskuksessa on lisäksi erillinen tila varalähdöille. Varalähtötilassa on vakiona 3kpl C10 + 2kpl C16 (1-nap.) johdonsuojakatkaisijoita varalla (muita sähköistystarpeita varten). Varalähtöjä ei ole johdotettu riviliittimille.