Kuopion lentoasemaremontti on investointi tulevaisuuteen
Lentoasemayhtiö Finavia vei Kuopion lentoaseman poikkeuksellisen mittavan kiitotie- ja rullaustieremontin viimeisen vaiheen maaliin kesällä 2024. Jättiurakan päätoteuttajana toimi Savon Kuljetus Oy.
Projektipäällikkö Riku Kananen Savon Kuljetuksesta toteaa, että yritykselle oli mieluista päästä jatkamaan hommia tutussa paikassa – Savon Kuljetus teki Kuopion lentoasemalla myös vuoden 2023 perusparannusurakan.
– Tässä uudessa projektissa uudistettiin lentokentän kaapelointijärjestelmät ja peruskorjattiin liikennealueet, Kananen kertoo.
Korjaustöiden takia Kuopion lennot olivat tauolla kuluvan vuoden kesäkuun loppupuolelta elokuun alkuun.
Investointi tulevaisuuteen
Finavialla investointia Kuopion lentoaseman kiitotien ja lentokoneiden rullausteiden remontointiin ja kehittämiseen kuvaillaan kokoluokassaan erittäin merkittäväksi. Kuningasajatuksena on varmistaa Kuopion lentokentän sujuva lentotoiminta pitkälle tulevaisuuteen.
Remontilla varmistetaan, että suomalainen infrastruktuuri toimii myös tulevaisuudessa.
Kesän aikana kiitotielle tehtiin ensin päällyste, minkä jälkeen kiitotie asfaltoitiin. Urakan aikana saatettiin myös loppuun kiitotien ja lentokoneiden käyttämien rullausteiden reunavalojen ja sähköjärjestelmien uusiminen. Lisäksi B- ja C-rullausteitä avarrettiin ja kaikki rullaustiet päällystettiin. Myös ympäristövaikutusten minimoimisen kannalta tärkeän hulevesiviemäriverkoston kunnostusta jatkettiin.
– Peab oli urakassa mukana päällystämässä. Työtahti on raamitettu ripeäksi, joten teemme hommia kahdessa vuorossa, kertoo Kananen.
Lähes 13 kilometriä kaapelireittejä
Koko valojärjestelmän ja sähköjärjestelmän uusiminen tehtiin Finavian ilmastotavoitteet ja energiatehokkuus huomioiden. Kiitotien ja rullausteiden valaisimet vaihdettiin energiatehokkuutta nostavaan led-tekniikkaan. Yhteensä koko remontin aikana uusien, tehokkaiden valojärjestelmien kaapeleille kaivettiin uusia reittejä peräti 12,5 kilometriä.
– Kaapelivarausputkia asennettiin vuonna 2023 noin 30 kilometriä ja nyt vuonna 2024 lähes 40 kilometriä. Betonisia kaapelikaivoja meni urakassa useita satoja kappaleita, kertoo Kananen.
Kuopion lentoaseman erikoisuutena voi pitää Juurusvesi-järveen rakennettua lähestymisvalolinjaa, joka uudistettiin remontin yhteydessä. Järvessä sijaitsevan lähestymisvalolinjan suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota rakentamisen aikaisten ympäristövaikutusten minimointiin.
Raskaan sarjan toimitus
Urakan valmistelevat työt pääsivät alkamaan keväällä 2024, mutta tavarat työmaalle oli toki tilattu jo aiemmin. Savon Kuljetus kilpailutti tavarantoimittajan marraskuussa 2023, ja ykköseksi kisassa ponnisti Onninen.
– Kaupat tehtiin 1. maaliskuuta ja tavarantoimitus keskittyi raskaaseen infrarakentamiseen, kertoo myyntipäällikkö Tommi Paasonen Onniselta. Tilaukseen kuului muun muassa betonikaivoja, putkia, valurautakansia, kaapelinsuojaputkia ja suodatinkankaita.
Savon Kuljetuksen Riku Kananen (vas.) ja Onnisen Tommi Paasonen työmaalla.
Paasonen kertoo, että Onnisen myyjät varmistavat joka kerralla, että asiakas saa tarpeisiinsa mahdollisimman toimivan paketin.
– Kyse on kokonaispalvelusta. Teemme tarjouslaskentaa tavalla, joka pyrkii helpottamaan asiakkaan elämää mahdollisimman paljon, kuvailee Paasonen.
Riku Kananen vahvistaa konsultoivan myynnin toimivuuden:
– Onnisella on myyntiosaamista, joka mahdollistaa sen, että saamme nopeasti lisätietoja ja voimme punnita eri vaihtoehtoja, Kananen toteaa ja lisää, että volyymibisneksessä harvalla toimijalla löytyy Onnisen tason osaamista.
Tavaravirtaa optimoimassa
Vanha tavarantoimittajan huoneentaulu ”oikea tavara oikeaan paikkaan oikeaan aikaan” on aina arvossaan, mutta erityisen tärkeä se on isojen urakoiden kohdalla. Kun liikkuvia palasia on paljon, pitää toimituksissa säilyä ryhti ja rytmi.
– Kun tilataan 300 tehtaalla esiporattua betonikaivoa, niin kyllä toimituksen pitää olla sitä, mitä kaivokortissa lukee. Onninen on aina pitänyt huolen siitä, että homma toimii, kehaisee Kananen.
Kananen suhtautuu projektin viimeiseen vaiheeseen innolla.
– Tämä on projekti, jolla on kansallista vaikuttavuutta, ja olemme ylpeitä, että saamme olla sitä tekemässä.
Tommi Paasonen on samoilla linjoilla:
– Kohde edustaa merkityksellistä infrastruktuuria ihan jo suomalaisen yhteiskunnan yleisen toimivuuden kannalta – ja me olemme innolla mukana.
Kuopion lentoaseman kiitotie- ja rullaustieremontti
Viimeinen vaihe toteutettiin kesällä 2024. Kolmivuotisen investoinnin kokonaisarvo oli lähes 20 miljoonaa euroa, josta vuoden 2024 osuus on noin 13 miljoonaa euroa.
Korjaustöiden takia Kuopion lennot olivat tauolla 24.6.–6.8.2024.
Kesän 2024 peruskorjauksen projektiosuus työllisti 80 henkilöä Kuopion alueelta.
Toteuttamiseen osallistui useita paikallisia yrityksiä, ja projektin suunnittelussa oli mukana Finavian asiantuntijoita ympäristö-, sähkö- ja maanrakennuspuolelta.
Savon Kuljetus -konserni
Kiviaines-, kuljetus-, logistiikka- ja infrastruktuuripalveluja tuottava monialayhtiö, jonka palveluksessa on noin 180 henkilöä.
Liikevaihto noin 133 miljoonaa euroa.
Toimii pääosin Pohjois- ja Etelä-Savon alueella sekä Pohjois-Karjalassa, mutta toteuttaa infraurakointia valtakunnallisesti.
Juttu on julkaistu Onninen-lehdessä 3/2024
Teksti: Sami Anteroinen
Kuvat: Jesse Karjalainen